تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445

اطلاعیه ها

امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم مجتبی یوسفی: لزوم توجه به همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان/ضرورت رسیدگی به انجام پروژه های عمرانی در بودجه…. نماینده اهواز خبرداد: اختصاص ۳٠ دستگاه اتوبوس به شهرداری اهواز مقام معظم رهبری: همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند. شفافیت مالی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از ظرفیت‌های قانون جدید انتخابات است که براساس آن باید مشخص شود که هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها چگونه است باپیگیری مجتبی یوسفی: جذب اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای پروژه مسکن ۲۰۰۰ واحدی نفت مجتبی یوسفی: ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس حوزه انتخابیه اهواز اختصاص یافت/بهره‌برداری از ۲۰ مدرسه در نواحی چهارگانه شهرستان اهواز سیدمحمد سادات‌ابراهیمی ثبت‌نام خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد

7

لوح ثبت ‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در آئینی با حضور جمعی از سرداران سپاه خوزستان و مدیران استانی رونمایی شد

  • کد خبر : 392
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
لوح ثبت ‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در آئینی با حضور جمعی از سرداران سپاه خوزستان و مدیران استانی رونمایی شد

لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا در اهواز رونمایی شد لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در آئینی با حضور جمعی از سرداران سپاه خوزستان و مدیران استانی رونمایی شد. به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، آئین رونمایی از لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) به عنوان میراث دفاع‌مقدس، باحضور سرتیپ پاسدار […]

لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا در اهواز رونمایی شد

nonhighslide
لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در آئینی با حضور جمعی از سرداران سپاه خوزستان و مدیران استانی رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، آئین رونمایی از لوح ثبت‌ملی قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) به عنوان میراث دفاع‌مقدس، باحضور سرتیپ پاسدار حاج احمد خادم‌سیدالشهداء فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا در جنوب غرب، سردار عباس یوسفی‌شیخ‌رباط مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس خوزستان، عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، ابراهیم نوشادی سرپرست شهرداری اهواز و جمعی از مدیران و سرداران سپاه استان در محل قرارگاه منطقه‌ای جنوب ـ کربلا در اهواز برگزار شد.

قرارگاه منطقه‌ای جنوب ـ کربلا یا پایگاه منتظران‌شهادت (گلف) در بلوارشهیدمدرس اهواز و در مسیر جاده رامهرمز قرار دارد. این پایگاه که دارای ساختمان‌های متعدد و محکمی است در قبل از انقلاب به عنوان باشگاه‌ گلف، عمدتاً مورد استفاده ورزشی اتباع آمریکایی قرار می‌گرفت. بعد از انقلاب، کارمندان شرکت‌نفت برای حفاظت از لوله‌ها و تأسیسات نفتی جنوب دربرابر خرابکاری‌های ضدانقلاب برای مدتی در این باشگاه مستقر شدند. پس از مدتی حفاظت از تأسیسات به سپاه پاسداران واگذار شد و باشگاه محل استقرار آن‌ها شد. با شروع جنگ، این مکان به دلیل ناشناخته بودن و نزدیکی به فرودگاه اهواز و قرارداشتن در پناه کوه و موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان قرارگاه مرکزی کربلا به مرکز فرماندهی و هدايت جنگ سپاه پاسداران در جنوب (از دهلران تا رأس‌البیشه) تبدیل شد و به نام پایگاه منتظران‌شهادت نامگذاری شد. تشكيل اتاق جنگ و فعال شدن اطلاعات و عمليات، اعزام نيرو و تشكيل واحدهاي جنگ و حضور مسئولان نظام از مشخصات اصلی پایگاه منتظران‌شهادت بود. فرماندهی این قرارگاه در شش ماه اول جنگ برعهده شهید داوود کریمی و شهیدحسن‌ باقری و در شش ماه دوم برعهده برادر رحیم صفوی و از سال دوم بر عهده برادر غلامعلی رشید و به جانشینی شهید حسن باقری بود. فرماندهان محورهای عملیاتی سپاه روزهای چهارشنبه به این پایگاه می‌آمدند و در جریان آخرین اطلاعات قرار می‌گرفتند و در خصوص هدایت جنگ در جنوب به تبادل‌نظر می‌پرداختند. اولین گزارش‌های اطلاعات و عملیات جنگ توسط شهید حسن باقری که مسئول اطلاعات و عملیات جنوب بود، در این پایگاه منتشر شد که در تغییر استراتژی و تحول جنگ تأثیر به‌سزایی داشت.

قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول در فهرست آثار واجد شرایط تاریخی ـ فرهنگی ثبت شد و  ۵ خردادماه ۱۴۰۰ از لوح ثبتی آن رونمایی شد.

در متن این لوح که به امضای علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور رسیده، آمده است:

“در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های زیربط و با عنایت به دستورالعمل ابلاغی وزارت به شماره ۲۸۲۸۶/۹۸۲۱۰۰، درخصوص تعیین آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی، اثر فرهنگی ـ تاریخی “قرارگاه کربلا ـ باشگاه گلف اهواز ـ به عنوان میراث دفاع‌مقدس با موقعیت جغرافیایی استان خوزستان، شهرستان اهواز، بخش مرکزی، شهر اهواز، با شماره ۲۱۰ مورخ  ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹، در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی ثبت شد.”

در این آئین، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا در جنوب‌غرب درباره نقش و جایگاه این قرارگاه گفت :«قرارگاه کربلا، طی دوران دفاع‌مقدس محل برنامه‌ریزی فرماندهان و هسته مرکزی هدایت جنگ بود. دراین قرارگاه چهره‌های سرشناسی از آغاز تا پایان جنگ در رفت و آمد بودند که همین موضوع براهمیت این قرارگاه می‌افزاید.»

سردار سرتیپ حاج‌احمد خادم‌سیدالشهدا افزود: «این قرارگاه دژ مستحکم استان خوزستان را به مثابه نقطه یک جنگی هدایت و مدیریت می‌کرد. گزارش‌های اولیه و عملیاتی توسط حسن باقری در همین قرارگاه طراحی و منتشر می‌شد.»

او اظهار کرد: «ثبت‌ملی این قرارگاه در معرفی و شناخت بهتر نسل جوان و آیندگان این کشور  تأثیرات فرهنگی بسیاری دارد و قطعاً این اتفاق مهم فرهنگی، جایگاه محوری قرارگاه کربلا را بیش از پیش به عنوان یک سند تاریخی معرفی خواهد کرد.»

در ادامه‌ی این آئین، سیدحکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: «یکی از خروجی‌های مثبت ثبت چنین آثاری در قالب مکان‌رویداد این است که افرادی که شناخت کافی نسبت به این حوادث مهم تاریخی ندارند، با درک بهتری به نقد و تحلیل زمان وقوع حوادث تاریخی مانند دفاع‌مقدس و نقش محوری قرارگاهی مانند کربلا خواهند پرداخت.»

او تأکید کرد: «باید قدر و جایگاه مواریث معنوی هشت سال دفاع‌مقدس را بدانیم و بیش از پیش در ثبت و انتقال این میراث‌فرهنگی کوشا باشیم.»

همچنین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز در این آئین بیان کرد:«در راستای ثبت و پاسداشت نقاط عطف تاریخی و مکان‌هایی که دارای ارزش فرهنگی و معنوی هستند، تلاش ما طی این مدت بر این بوده است تا اقدامات اسنادی مربوط به این مکان‌ها و ابنیه‌ها را انجام دهیم، سپس با هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان، با جمع‌آوری اسناد مربوط ،سعی در حفظ و نگهداری این مکان رویدادها داشته باشیم.»

سردار عباس یوسفی‌شیخ‌رباط اضافه کرد: «یکی ازاین نقاط که در واقع نقطه مرکزی و مرکز ثقل فرماندهی جنگ طی هشت سال دفاع‌مقدس بود، همین قرارگاه کربلا است.»

در پایان مراسم نیز عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز قرارگاه کربلا را محل آمدوشد فرماندهان، رؤسای جمهور پیشین و شهدای والامقام هشت سال دفاع‌مقدس عنوان کرد و افزود: «جای خالی ثبت این مکان محوری و مقدس در آثار ملی حس می‌شد که سرانجام این مهم که اقدامی ارزشمند در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، انجام گرفت.»

لینک کوتاه : http://safayedalat.ir/?p=392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.