قیمت گذار موتورسیکلت کیست ؟
جنجال قیمت خودرو و تاثیر نوسانات این بازار بر نرخ موتور سیکلت این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که تعیین کننده قیمت موتور سیکلت کیست؟
موتورسیکلت واژه ای نام آشنا و وسیله نقلیهای که هر روزه هزاران عدد از آن را در سطح خیابان میبینیم و مرکبی است برای سفرهای درون شهری که میتواند هم ترافیک را دور بزند، هم زودتر شما را به مقصد برساند.
موتورسیکلت میتواند در بسیاری از راهها و موارد کمکرسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاریرسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرت تر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است. قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلتها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن میروند اما سوالی که اکنون پیش میآید قیمتگذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟
نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟
بهمن ضیامقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص میشود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: قیمتگذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمتگذاری را انجام میدهد و یک قیمت پایه را در نظر میگیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال میکند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.
ضیامقدم تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمتها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکتهای تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکتهای تولیدی آن را به یک قیمت خریداری میکنند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگیها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گرانتر است.
تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران
او تشریح کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید میشود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور ۸۰ درصد کاهش یافت.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش تولید داشتیم، اما سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش تولید ۸۰ درصدی را تجربه کردیم.
محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصى نسبت به تورم و قیمت کالاهاى دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران می شوند اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل کاهش قیمت یکى از شرکتهای تولید کننده، دیگر تولید کننده ها نیز کمى قیمتها را کاهش دادند.
این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومیسازی مواد اولیه سرمایهگذاری کنیم و از برندهایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کردهاند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسرى عواملی وجود دارد که باعث مىشود قیمت موتورسیکلت کمى کند، افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.
نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت رقابت شدیدى بین تقریبا ٤٠ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگی های شرکت تولید کننده خرید خود را آغاز مىکنند و از اواسط اسفند نیز مصرفکنندگان نهایى خرید خود را شروع مىکنند.
این کارشناس صنعت موتور سیکلت تشریح کرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکتها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمىتوانند آن را بفروشند و خواب سرمایه براى آنها ضرر است.البته با توجه به اینکه طى چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بودهایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢٠٠ در کارخانهها موجود است، در نتیجه استدلال بالا براى مونتاژکنندگان قابل تحمل است.
نژادیان ادامه داد: اما اگر شرکتها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمتهاى اندکى که در کارخانههاى مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسى با قیمت رقباى خود کارى ندارد، چون نمىتواند با ضرر بفروشد. پیش بینى این است که با تمامشدن موجودى فعلى کارخانهها و واردات جدید، قیمتها افزایش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمتهاى دستورى نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مىشود. در نتیجه دستگاههاى نظارتى زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمىکنند. نهایت در حد تذکر و یا تشر باشد.
حالا انتظار این است،
با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه به دنبال خرید موتورسیکلت با قیمتی واقعی هستند، انتظار میرود که مسئولان به این ماجرا ورود کنند و قیمتگذاری مشخصی داشته باشند.