تاریخ : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ 18 رمضان 1445

اطلاعیه ها

امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم مجتبی یوسفی: لزوم توجه به همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان/ضرورت رسیدگی به انجام پروژه های عمرانی در بودجه…. نماینده اهواز خبرداد: اختصاص ۳٠ دستگاه اتوبوس به شهرداری اهواز مقام معظم رهبری: همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند. شفافیت مالی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از ظرفیت‌های قانون جدید انتخابات است که براساس آن باید مشخص شود که هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها چگونه است باپیگیری مجتبی یوسفی: جذب اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای پروژه مسکن ۲۰۰۰ واحدی نفت مجتبی یوسفی: ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس حوزه انتخابیه اهواز اختصاص یافت/بهره‌برداری از ۲۰ مدرسه در نواحی چهارگانه شهرستان اهواز سیدمحمد سادات‌ابراهیمی ثبت‌نام خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد

2

احتمال اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده / نمی‌دانم صلاحیت چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری احراز می‌شود

  • کد خبر : 358
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
احتمال اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده / نمی‌دانم صلاحیت چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری احراز می‌شود

کدخدایی: احتمال اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده / نمی‌دانم صلاحیت چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری احراز می‌شود سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مطالبی مطرح کرد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه نگاه یک […]

کدخدایی: احتمال اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده / نمی‌دانم صلاحیت چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری احراز می‌شود

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به بررسی آخرین اخبار و اطلاعات از انتخابات پرداخت.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه پیروزی دوران دفاع مقدس را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، گفت: سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهر و یاد و خاطره همه شهدای عزیز را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: مردم مظلوم فلسطین مشخصا مردم مظلوم غزه در ۱۱ روز درگیر شدند و به شهادت رسیدند، آن‌ها کسانی بودند که فقط در راه دفاع از دین و وطن خودشان فریاد می‌زدند، رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست.

کدخدایی با اشاره به اینکه این فتح و پیروزی که چندمین فتح و پیروزی مردم مظلوم فلسطین و مشخصا مردم غزه است را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، گفت: آن‌ها نشان دادند که مقاومت اثر دارد اگر همه با هم متحد باشند گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.

وی با اشاره به اینکه جلسات شورای نگهبان در دو نوبت و گاه در سه نوبت تشکیل می‌شود اظهار کرد: جلسه امروز ما در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تشکیل شد، هر وقت کار ما تمام شود حتما نتایج را اعلام خواهیم کرد. احتمالا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه باید اطمینان داشته باشیم رای که اعلام می‌شود یک رای صحیح، واقعی و دقیق است ادامه داد: فرآیند بررسی طولانی شده و هنوز معلوم نیست که چه مسیری در راه است، ممکن است کسی پرونده اش کامل باشد و رای‌گیری در خصوص آن انجام شده باشد و یا برخی از افراد ممکن است رای گیری در خصوص آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما ناچاریم منتظر بمانیم تا بقیه پرونده‌ها به نتیجه برسد و نهایتاً افرادی که احراز صلاحیت شدند را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم گفت: با توجه به رویه‌های گذشته آقای طحان نظیف پیش بینی خودشان را اعلام کردند نه این که الزاماً این گونه باشد ما مثلاً ۴ نفر یا ۶ نفر را داشتیم پس نمی‌توانیم بگوییم، چون دوره گذشته شش نفر بودند الان هم ۶ نفر هستند، واقعاً هیچ احتمالی که بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر هستند به هیچ وجه وجود ندارد.

کدخدایی افزود: این احتمال وجود دارد که چه افرادی بتوانند تایید شود، لذا ملاک ما قوانین و مقررات است، ما نمی‌توانیم حدس بزنیم که چند نفر تایید صلاحیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلاح قانون در مجلس به نتیجه نرسید و نهایی نشده است، اظهار کرد: در دور گذشته بیش از هزار و ۶۳۰ نفر ثبت‌نام کردند و احتمال بود که سه هزار نفر در این دوره ثبت نام کنند لذا افرادی بودند که شرایط اولیه را نداشتند، شورای نگهبان از باب نظارت خود اعلام کرد که مقرراتی را وضع می‌کنیم و به عنوان یک اعلام نظر رسمی شورا آن را به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور در این چهارچوب افراد را ثبت نام کرد لذا ۵۹۲ نفر مراجعه کردند که حدود ۴۰ نفر از آن‌ها مدارک لازم را داشتند.

کدخدایی ادامه داد: ما اعلام کردیم که فقط همین ۴۰ نفری که مدارک لازم را ارائه کردند را مورد بررسی قرار می‌دهیم بنابراین بررسی‌ها از بین این ۴۰ نفر است که مدارک اولیه را برای ثبت نام ارائه کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیدا‌ها را اعلام کنیم، وجود دارد و هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد، استفاده حداکثری از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها، بستگی دارد که چقدر کار پیش برود.

وی ادامه داد: ما الان جلسات متعددی از گذشته داشتیم و امروز هم صبح و بعداز ظهر جلسه داشتیم، ولی هنوز تعداد و افراد برای خود ما مشخص نیست؛ ما دو سه روز آینده اعلام می‌کنیم، شکل رای گیری شورا به صورت کتبی و مخفی است و من نمی‌دانم نفری که کنار من نشسته رأیش چیست.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد، خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود، برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر اعضای شورا باید ۷ نفر رای مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

کدخدایی گفت: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تاییدصلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد، حتی نمی‌توانیم درباره تعداد کاندیدا‌های نهایی حدس هم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان به توصیه‌ها توجه نمی‌کند اظهار کرد: شورای نگهبان گوش شنوا در خصوص توصیه و سفارش‌ها ندارد و به هیچ توصیه‌ای ترتیب اثر نمی‌دهد.

کدخدایی با اشاره به تابعیت مضاعف برخی از افراد افزود: اگر کسی تابعیت کشور دیگری را داشته باشند نمی‌توانند برای پست نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری نامزد شود و لذا منع قانونی وجود دارد، نسبت به فرزند این اشخاص در قانون صحبتی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه گاهی اوقات تعبیر عامیانه و یا تعابیر سیاسی اجتماعی در بحث‌های قانونی مطرح می‌شود که ما ناچاریم هر دو جهات را توضیح دهیم گفت: این موضوع ممکن است وجوه مختلفی داشته باشد مثلاً وقتی می‌گوییم نامزد پوششی یعنی چه؟. آیا کسی که ثبت نام کرده و شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی را دارد، اگر چنین فردی باشد دیگر از نظر حقوقی و قانونی نمی‌تواند کاندیدای پوششی گفت، در قانون چنین چیزی نیامده است، منع حقوقی و قانونی در این جهت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم، قانون انتخابات یکی دو بند به تبلیغات پرداخته است، اما خیلی حداقلی و مربوط به دهه هفتاد می‌شود و زمانی که فضای مجازی نداشتیم، باید تعریف تبلیغات مشخص شود، آیا تبلیغات در فضای مجازی اشکال دارد یا خیر، با دوستان وزارت کشور در این خصوص صحبت کردیم لذا نیازمند هستیم تا قانون‌گذار تعریف روشن و شفافی داشته باشد و نحوه برخورد با کسانی که تخلف می‌کنند باید روشن شود تا بتوانیم ساماندهی در ادوار آینده در خصوص تبلیغات داشته باشیم، قانون انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت برای اعتراض را پیش بینی نکرده است.

کدخدایی عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم، بلکه می‌گوییم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم و اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اگر کسی التزام به قانون اساسی را ندارد، طبیعتا نمی‌تواند رئیس جمهور شود، اگر کسی می‌خواهد پاسدار قانون اساسی شود، باید به آن ملتزم باشد.

وی با اشاره به رجل بودن بانوان گفت: قانون منعی برای ثبت نام‌ها ندارد و بانوان هم ثبت نام می‌کنند و ۴۰ نفر نیز ثبت نام کردند و صلاحیت‌شان بررسی می‌شود، درباره داوطلبان باید دلایل مثبته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم داوطلبان را تاییدصلاحیت کنیم.

وی بیان کرد: قانون گذار شورای نگهبان را مکلف کرده که در هر دوره‌ای افراد را بررسی کند، حتی رئیس جمهور یا نماینده مجلسی که یک دور حضور داشته، برای دور بعد دوباره بررسی صلاحیت می‌شود، وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است، تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست.

لینک کوتاه : https://safayedalat.ir/?p=358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.